Blog vznikl jako projekt toho, co mě baví. Najdete zde recepty, recenze, cvičení a články na různá témata. Ať se vám u mě líbí...

sobota 11. listopadu 2017

Domácí posilovna "za pár kaček"


Když tak projíždím různé motivační skupiny a čtu komentáře, tak se mi dost často zdá, že spousta lidí píše, že by rádi posilovali, ale na fitko nemají peníze. Nemyslím si, že je to výmluva, ale takové to negativní zacyklení se v myšlence "na to nemám" a tím nedostatek prostoru pro hledání způsobu jakou alternativu by místo klasického fitka mohli použít, třeba doma v obýváku.
Je přeci tolik možností!!! Proto jsem se rozhodla napsat článek, kde bych převážně začátečníkům, ale nejen jim ráda ukázala, že nedostatek financí není limitace pro to dostat se do formy. Každý má občas období, kdy obrací každou korunu. Aneb HLEDEJ ZPŮSOBY A NE DŮVODY!!! 

OBLEČENÍ

Cvičení doma má spoustu výhod. Hlavně nemusíte řešit, co máte na sobě a jak u toho vypadáte. A to je první věc, na které tím pádem ušetříte - stačí vám staré tílko nebo tričko a kraťasy či legíny... Nemáte? Zabavte příteli/manželovi/bratrovi nějaké boxerky či trenky 😆. Ha ha, ne nedělám si srandu. Jsou tací, kteří cvičí jen ve spodním prádle - proč ne. Pokud opravdu doma nic neseženete, tak v H&M, Lidlu nebo Tchibo mají levnější legíny. HLEDEJTE!!! I kdybyste je měli koupit na vietnamské tržnici. Přiznávám bez studu a mučení, že mám doma většinu legín a termo oblečení z lidlu. Proč ne?

Pánové to mají jednodušší. Dámy mají jednu věc navíc - podprsenku. Problém může nastat, pokud máte větší prsa. Při určitých pohybech (výskoky a poskoky) mohou prsa nepříjemně bolet a překážet (znááme...). Vezměte, co máte doma a vyzkoušejte. Pokud to není dobré, investujte do sportovní podprsenky. Rozhodně to nemusí být podprsenka za tisíce. Já osobně používám už roky podprsenky od firmy Klimatex. Kupuji si o číslo menší než bych měla, a podprsenka o to lépe drží (je elastická, ale uzpůsobená i na větší poprsí). Cena se pohybuje kolem 300 - 600Kč za kus. Mám doma od každé barvy jednu 😇 a když tak o tom píšu, tak bych zrovna tuto položku měla v šatníku obměnit (za těch 300 Kč se to vyplatí). Slyšela jsem chválu i na podprsenky z Tchibo, ale osobní zkušenost s nimi nemám. Aktuálně bych si ráda pořídila hodně kvalitní podprsenku od firmy PANACHE. Hlavně kvůli běhu a na kolo. Přeci jen při těchto venkovních aktivitách chci vypadat dobře. Tak uvidíme, kdy podlehnu...


PLAVKY

Plavání miluju, a i když nemám doma bazén, tak plavání zahrnuju do své domácí posilovny... Je to skvělý relax a ten pocit kdy po kilometru závodních prsou, znaku a kraulu vylezete z bazénu a nejste si jistí, jestli dolezete do šatny, ten je k nezaplacení... Pokud jste se rozhodli, že se dáte na plavání, doporučuji opravdu investovat do kvality a to neradím koupit plavky za 3 000 Kč. Když si vzpomenu, jak jsem si asi 2x koupila plavky od značky Litex (dvoudílné) a po roce jsem je mohla vyhodit, protože se jim z chlóru roztekly gumičky, tak mě mohlo natáhnout... A to jsem měla plavky, třeba za 800 Kč. Od známé - aktivní plavkyně - mi byla doporučena značka Arena. Sice cena není u všech kusů úplně levná, ale nakonec jsem koupila.

Na značku Arena nedám dopustit a už tak 8 let mám jedny plavky (občas mě to až štve, protože bych chtěla jiný módní kousek...) Jsou to už mé druhé plavky od Arena a ty první jsem přestala používat jen proto, že po zhubnutí 10 kg mi byly opravdu, ale opravdu moc velké. Překvapivě i jednodílné plavky dobře drží větší poprsí a pokud vyberete kousek co je v akci, tak se cenově dostanete na cca 600-800 Kč za kus. Doporučuji vyzkoušet osobně. Aktuálně mají v nabídce na stránkách nové kousky a musím říct, že nevím, jak dlouho odolám!! Jsou krásné!!!♥ ♥ ♥ 



OBUV

Pokud budete hopsat, dělat jump lunges, burpees, skákat přes švihadlo a podobné, raději cvičte v teniskách. Cvičit se dá i bosky, dělala jsem to tak dlouho, ale chodidlům, nohám a kloubům to určitě neprospívá. Tento zlozvyk chci odbourat a koupila jsem si obuv na domácí cvičení (nesnáším cvičení v botách!!). Boty na běhání z Lidlu za pár stovek a jsou super. Pokud hopsat nebudete (posilování, jóga, pilates) boty nepotřebujete. Pokud chcete začít běhat, nemusíte kupovat speciální boty na běhání za tisíce. I firma Nike vyrábí levnější varianty, Lidl má boty na běhání, které jsou pohodlné. Levnější varianty obuvi můžete vylepšit speciálními vložkami do bot. V případě, že vás běhání nechytne, můžete boty nosit na normální nošení a nebude vás to mrzet tak, jako u obuvi za dva tisíce. Pokud si běhání zamilujete, v tom případě doporučuji investovat do kvalitnější a potažmo dražší obuvi.


PODLOŽKA 

Ze začátku jsem cvičila na pěnové karimatce do stanu. Na posilování na zemi úplně stačí. Problém je, když začnete kombinovat cviky typu Burpee s klikem na kolenou nebo Surfer. Karimatka po podlaze klouže, takže riskujete zranění. Pokud nemáte problém s koleny či zády, tak vám stačí i na cvičení na zemi klasická jógamatka. Jógamatku můžete sehnat kolem 500 Kč možná i levnější (ve Španělsku jsem si koupila podložku za 3 eura u Vietnamců). Například ve Sportisimu se dá sehnat jógamatka za 199 Kč. Asi tak rok jsem byla majitelkou podložky o tloušťce 1,5cm, protože z některých cviků na zádech mě na jógamatce prostě bolely záda (But lifts, Crunchees), kolena (Push ups) a cvičení bylo nepříjemné. Tato podložka také nebyla ideální, protože byla o hodně kratší než jogamatka. Kombinovala jsem obě podložky a hopsala z jedné na druhou jak pako (nic moc).

Před pár měsíci jsem podložku vyměnila za sandbag a pořídila podložku novou, obří, která byla velikostně dokonalá, ale jinak naprosto, naprosto příšerná (dlouhá dva metry, široká metr a půl, tloušťka 1,5 cm bez tlaku). Stoupli jste na ni a propadli se... Vracela jsem cca po týdnu. Opravdu nedoporučuju podložku MOVIT, pokud na ní chcete cvičit HIIT nebo jógu. Podložka se natáhla klidně i o 10 cm, což ať se na mě nikdo nezlobí - to je na zranění jak dělané.

Další pokus vyšel lépe. Podložka POWRX o tloušťce 1,2 cm, délce 180 cm, šířce 60 cm a krááásné modré barvě je mojí aktuální kamarádkou... Mno jsem spokojená s délkou, ale zase ne se šířkou + tuhost je ok, ale ty -0,3mm jsou znát (taky mě to překvapilo)... Jsem náročný zákazník na podložku a pro mě tu nej asi ještě nevyrobili... Chtěla bych podložku s šířkou tak 90 cm. Vybírala jsem dlooouho a pak už jsem z toho byla docela otrávená. Momentálně bych po zkušenostech se čtyřmi podložkami asi nejvíc doporučila podložku X-GYM, kterou jsem vyměnila... Uvažuji, že do eshopu napíšu a budu chtít podložku na zakázku (mno ty ze mě určitě budou odvařený!).

Pokud nechcete kupovat podložku, stačí vám pod sebe složená deka nebo ručník. Osobně si myslím, že zrovna podložka je věc, do které se při domácím cvičení vyplatí investovat... s cvičením bez podložky mám prostě nějaký problém 😏. Cvičit na ručníku nebo dece mě donutíte jen opravdu v nouzových případech. Mno spíš nedonutíte.



ŠVIHADLO

Švihadlo je perfektní cvičební pomůcka na cardio. Nemáte švihadlo a nechcete kupovat? Nevadí, prostě skákejte bez švihadla... Jumps, jacks, scissors... Nebo si kupte nějaké absolutně levné. Pamatujete klasické provazové švihadlo ze základní školy? Nejlevnější švihadlo jsem našla za 49 Kč. Hlavně si správně poměřte délku. Chytněte madla a stoupněte si na švihadlo. Konec provázků, které jdou do madla, by vám měly být v podpaží. Doporučuji vykašlat se na lidi a švihadlo si prostě v obchodě vyzkoušet 😉.


GYMNASTICKÝ MÍČ

S gymnastickým míčem můžete vymyslet spoustu cviků. Je to dobrá pomůcka pro posílení vnitřního stabilizačního systému a rovnováhy. Pokud máte problémy se zády, tak by se vám jeden takový o to víc hodil. Vyměňte židli za gymnastický míč, když sedíte u počítače. Potřebujete značkový? Myslím, že ne. Seženete i s pumpičkou do pětistovky. Dobrou pomůckou na sezení v práci je malý nafukovací míč, kterým jsem si podepírala záda nebo si ho dala na židli a seděla na něm. Vyzkoušejte a vaše záda vám za to poděkují! Což mi připomíná, že bych gymnastický míč měla opět začít používat při psaní na počítači...


BANDS (POSILOVACÍ GUMY)

Posilovací gumy přidají odpor a intenzitu vašemu cvičení. Sada se dá sehnat většinou levně, než gumy shánět jednotlivě, ale jak kde. S "Bands" se zase posunete o kousek dál. Moje jsem koupila na amazonu. Celá sada mě stála 10 euro, takže cca 270 Kč, ale určitě najdete levné i v nějakém sportu, nebo jinde na internetu. Můžete koupit jeden a vyzkoušet. Třeba vás Bands nechytnou... Super jsou také tzv "O gumy", které se i dají svázat dohromady nebo Thera band. Ale dle mého názoru se vyplatí koupit sadu...


SLIDERS

Jako sliders stačí použít silné ponožky (složte si ponožky pod bosé nohy!!), pokud máte doma plovoucí podlahu nebo parkety... Na koberci lze použít obaly od cédéček nebo samotné cédéčko. Sliders jsem vyzkoušela teprve nedávno a můžu říct, že jsou super. Takové Plank sliding jacks... jauvajs nožky a bříško. Dlouho jsem měla vyhlídnuté jedny na amazonu a asi tak čtyři měsíce už mi říkají paní. Jsou super! 😁. Mimochodem zjišťuji, že mě v mých 31 letech postihla úchylka na růžovou... Divný.


Vyzkoušejte workout se sliders zde!

ČINKY 

Pokud to s cvičením myslíte vážně a chcete rychle vidět výsledky, je dobré přidat zátěž. Je důležité to s váhou nepřehnat. Začínala jsem s různými velkostmi petlahví. To je hodně levná varianta. 250ml, 500ml, 1 litr, 1,5 litru... Naplňte po okraj a používejte jako klasické činky. Dvoulitrová láhev už se většinou špatně drží v jedné ruce, ale stejně můžete dvoulitrovou láhev na určité cviky využít. Zkuste třeba dřepy, lunges - 2x2 litry v náručí už budete druhý den docela cítit 😄. Přijde vám to málo??? Kupte si balení 6x1,5 litru a dělejte dřepy s celým balením. Nepohodlné? Ano, asi jste se dostali do fáze, kdy byste měli uvažovat o nákupu činek (nebo kettlebelu či sandbagu). Takže už rovnou vyberete činky o váze 2 kg a vyšší. Doma se vám tím pádem nebude zbytečně prášit na činky, které jsou lehčí.

Pokud budete cvičit často, váha 0,5-2 kg vám velmi brzy nebude stačit. Mým snem byly (a asi stále jsou) činky, které používala Zuzka Light. Hranatý základ, kov... krásky... Už několikrát jsem skoro objednala... ALE... Jedna činka o váze 5 kg stojí 490 Kč v akci!?!?! Mno prostě nejsem cáklá (teda jsem, ale tak moc ne)! Nakonec jsem koupila absurdně levné SPOKEY MONSTER. Hranaté, plastové a barevné činky plněné cementem o váze 2 kg. Kupovala jsem ve Sportisimo v Arkádách. Před rokem jsem dokoupila 3 kg a 4 kg. Nákupu vůbec nelituju!! Naopak přemýšlím o nákupu ještě 5 kg 😎.Cena za obě činky o váze 5 kg za 361 Kč v akci. Trošku rozdíl... A momentálně jsem zjistila, že spokey začali pro tuhle sadu vyrábět i činky o váze 6 kg!!!   



SANDBAG

Sandbag byl dlouho můj nesplněný sen, i když jsem měla dlouhou dobu provizorní. Pár let zpět jsem udělala pátrací akci po vietnamských obchodech a koupila jsem oválnou sportovní tašku s úchytem uprostřed, do které se na délku vejde petlahev. A opět jsme u petlahví... Do tašky se mi vejdou cca 4 lahve o váze 1,5kg, tedy 6kg váhy. To už je docela challenge. Dostačující na dřepy, lunges, swings, raws a další. Petlahve jsou v tašce docela tvrdé, takže přemýšlím, že si koupím samotné sáčky na písek do sandbagu, které se začaly prodávat samostatně. Sandbag jsem vždy chtěla ten originální, který používala Zuzka Light, ale v létě se mi naskytla příležitost vyměnit, podložku za krásný červený sandbag. Neodolala jsem! Je krásný a úžasný. Mno a jak se s ním cvičí? Nevím, páč jsem ho ještě nezkusila. Ale vyzkouším!!

Provizorní sandbag mě přišel cca na 400 Kč a to počítám i nákup lahví. Oproti originálnímu sandbagu, který momentálně v akci stojí cca 3 000 Kč je to o dost dostupnější varianta. Pokud nepotřebujete originální sandbag, tak se roztrhl pytel s napodobeninami... Aktuálně jsem majitelkou tohoto krasavce. Plněno pískem v igelitových pytlících do mrazničky 😉. Nehledej důvody, ale způsoby!!!


KETTLEBELL

Úplně stejně můžete výše zmíněný sandbag použít jako kettlebell. Sice nelze využít na všechny cviky, které kettlebell nabízí, ale pro začátek to na swings a dřepy stačí. Zase ušetříte v tom, že nebudete zbytečně kupovat nízké váhy. Pokud nechcete značkový kettlebell, také seženete i za 300 Kč. Osobně mám doma tři kettlebelly - dva z Lidlu 5 kg, 10 kg a z amazonu 8 kg. Mají skvělé provedení. Cenově jsem z nich nevykrvácela. 8 kg kettlebell mi nedávno koupil přítel za cca 270 Kč, protože 10 kg je na mě při většině cviků prostě moc a 5 kg málo. Nějak zlepšovat se musím...

Aktuálně mě velmi zaujaly nakládací kettlebelly. Jednoduše koupíte sedm nebo třináct kettlebellů v jednom. Váhu si tím pádem můžete upravovat podle potřeby a nemusíte mít doma 7/13 různých kettlebellů. Bohužel geniálnímu nápadu taky odpovídá cena. Mno někdy v budoucnosti... 😍 Na amazonu jsem našla dva druhy. Oba jsou luxusní... 


DIPSTATION

Dipstation. Má věčná láska, kterou jsem si darovala k promoci 😜. Ne že bych byla v té době úplně bohatá, ale bylo to teď nebo nikdy. Prostě si koupit něco, co hodně chci a odkládám kvůli důležitějším věcem. A prostě jsem si ji zasloužila. Na koleji jsem místo dipstation používala dvě židle přisunuté opěradlem k sobě cca na šířku boků, abych mohla dělat knee raises, leg raises a dips. Bála jsem se toho, ale opravdu to šlo v pohodě. Pokud máte šikovného manžela/přítele ať vám svaří nebo stlučou provizorní dipstation. Je to skvělá věc na tvarování asi úplně všeho...

Na dips můžete využít jen jednu židli. To je vhodnější pro začátečníky. Na Rivers push ups stačí položit koště na sedáky dvou židlí, lehnete si pod tyč a za tyč se přitahujete nahoru. Pokud máte židle s příčkami, máte rovnou různé úrovně, ke kterým se můžete přitahovat. Židle jsou také skvělé na Kick overs - dejte si dvě židle opěradlem k sobě na šíři boků a švihem přehoupněte jednu nohu přes opěradlo, položte na zem a nohy střídejte. Tenhle cvik je velmi efektivní na Love handless tzv. madla lásky.

TRX

Pokud vás chytl trx, ale kurzy jsou pro vás prostě moc drahé, kupte si nějaký domů. Lidl nabízel TRX za cenu 700 Kč, který jsem si koupila minulý rok (aktuálně odpočívá ve sklepě). Prohlédněte videa na internetu a hlavně dejte pozor, ať si neublížíte. Pokud se bojíte, zajděte si na jednu dvě hodiny a nechte si vše vysvětlit od lektora a pak začněte cvičit doma.

FOAM ROLLER (PĚNOVÝ VÁLEC)

S rollerem jsem měla tu čest se seznámit na hodinách pilátes a jógy. Musím říct, že hodiny s Lenkou  Oravcovou ve studiu Tensegrity v Praze mi daly strašně moc. Nejen, že jsem se naučila během lekcí vypnout, odbourat pracovní stres a relaxovat, ale taky jsem se naučila uvolnit ztuhlá záda od počítače a zlepšila svoji jógovou techniku. Roller není úplně věc, kterou člověk potřebuje na cvičení, ale s přibývajícím věkem jsem přesvědčena, že bychom takovou věc měli mít doma. Nejen vyrýsované svaly jsou fajn. Hlavní je i držení těla a správné protažení a uvolnění svalů. Není nic lepšího, než si právě potrápené svaly po cvičení rozválcovat na rolleru, případně protáhnout zádové svalstvo. Z Tensegrity mám vyzkoušený roller PILATES, který můžu doporučit. Bohužel cena je taková, že jsem nakonec sáhla po levnější variantě HIGH PULSE.

Roller najdete v různých cenových relacích a stejně jako podložka se prodává v různých tuhostech. Též seženete různé velikosti. Doporučuju délku 90 cm, pro velikost postavy okolo 164 cm. Když se položíte na roller na záda, měli byste na válci ležet celou délkou páteře (od temene hlavy až po kostrč). Pokud jste většího vzrůstu, poproste někoho, ať vám záda přeměří a podle toho vybírejte! S tuhostí je to obtížné. Vím, že méně tuhé válce časem ještě změknou a přestanou plnit svůj účel. Trošku jsem možná přebrala a vybrala hodně tvrdý, ale snad to ocením v budoucnu (Lenka prohlásila, že tvrdší je lepší, tak nevím). Čím tužší roller, tím víc vás bude rolování bolet. 




TIMER/GYMBOSS

Pro mě byl gymboss vlastně první věc kterou jsem si pořídila (v roce 2011!!!)... Nákupu nelituju a na tabatu používám pořád. Ten na obrázku už mám tak 6 let, vypadá docela děsně (naštěstí to není moc vidět), ale to jen proto, že cca před třemi lety mi do gymbossu vytekla beterie... Příteli se podařilo gymboss vyčistit a stále je funkční, jen vypadá tak trochu "olezle". Z estetického hlediska bych ho nejraději vyměnila za nový a modernější... Hlavně potom, co mi vzadu odlétlo pérko a držátko, takže už gymboss nemůžu připnout na oblečení... Asi poprosím Ježíška o nový 😇. Pokud vás nadchla tabata, nemusíte si ho hned kupovat. Bohatě vám stačí, když zadáte do vyhledávače na internetu "tabata timer" a vyberte si ten, který vám nejvíc vyhovuje.


Asi si říkáte, že to se mi to kecá, když mám tohle všechno doma a kolik to stojí. Jak jsem psala, gymboss jsem si koupila v roce 2011!! Plavky mám tak od roku 2009 (až mě to samotnou děsí). Vybavení dokupuji postupně, případně ho dostávám jako dárky od přítele - sliders, modrá podložka, 8 kg kettlebell. Dipstation mám od roku 2014, roller jsem si letos pořídila za první německou výplatu, původní kvalitní podložku jsem pořídila v roce 2016, činky postupně v roce 2015 a 2016.

Neříkám, že si máte alternativu či originál všeho hned pořídit domů. Vyberte si, co vás zajímá a postupně dokupujte. Zjišťujte, co vás baví a co vám dělá dobře. Mně se to tak nějak střídá. Přesvědčte rodinu, přítele, manžela, děti, že tohle je teď co chcete najít pod stromečkem, nebo dostat k narozeninám. Aktuálně mě po dlouhé době chytl kettlebell a dipstation. Začínám koketovat se sliders a opět jsem se vrátila k běhu. Plavání je taky skvělý sport a člověk si při něm neuvěřitelně vyčistí hlavu. Bohužel v novém bydlišti se k plavání dlouhodobě nemůžu dokopat...

Minulý rok jsem například hodně cvičila jógu a s vahou vlastního těla, protože jsem od února válčila s nataženými úpony vazů v koleni - nic moc příjemného. Do čeho je podle mě nejdůležitější investovat?? Hlavně myslete na svoje zdraví. Dle mě se ze zdravotního hlediska nejvíc vyplatí investovat do kvalitní podložky, obuvi a podprsenky.

Dostali jste velmi základní návod co a jak... Odkazy máte pro inspiraci. Googlujte, případně se ptejte... Určitě seženete další a další varianty i náhrady.

Je ještě něco co používáte v domácí posilovně a nebylo tu zmíněno??? 
Těším se na vaše komentáře. 


Suzzie

2 komentářů:

michal řekl(a)...

Ty kettlebelly jsou na cvičení fajn, to přiznávám. :) Jinak to máte fajn zařízené, to taky přiznávám. :) Já to měl doma přes Covid taky podobně. Cvičení hlavně s vlastní vahou, lehká závaží a činky (neměl jsem doma, tak jsem si svařil v dílně) a hlavně kvalitní strava a syrovátkový whey protein. To mě udržovalo aspoň jakž takž ve formě, i když to šlo samozřejmě hodně dolů. :)

Jirka řekl(a)...

Teď jsme si to všichni vyzkoušeli přes Covid, jaké to je mít posilovnu doma. U sebe jsem počítal se snížením výkonnosti, což se samozřejmě dostavilo velmi brzy. Takže jsem cvičení zredukoval na vlastní váhu, kettlebelly a občas jednoručky. Ale hlavně prostě věci jako sedy lehy, kliky, dřepy, přítahy. Občas rotoped na kardio. A pak samozřejmě dobře jíst. Mě hodně pomohly QNT vitaminy a celkově různé další doplňky stravy. ;-)

Okomentovat

Těším se na vaše komentáře ať jsou jakékoliv... Nadarmo se neříká, že nejlepší je konstruktivní kritika, ale slova chvály si samozřejmě také přečtu ráda... Pokud se vám libí recept, pište, ať vím, že se ubírám správnou cestou... Potřebuji vaši zpětnou vazbu, abych věděla jakým směrem se ubírat dál... Děkuji

Používá technologii služby Blogger.

© Suzzie pro zdraví, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena