Blog vznikl jako projekt toho, co mě baví. Najdete zde recepty, recenze, cvičení a články na různá témata. Ať se vám u mě líbí...

čtvrtek 4. ledna 2018

Jak Předejít Chutím (nejen na sladké)



Znáte to, zdravě jíte, cvičíte, vše se daří a pak najednou... Vás něco rozhodí, naštve a vrhnete se na pytlík chipsů ze spíže, vysosnete láhev šampáňa, případně si koupíte koblihu v prvním pekařství, které minete?? Hmmm kdo by to neznal... Musím říct, že dnes jsem na tom rozhodně lépe, než pár let zpět. Pomohlo mi pár rad, o kterých jsem si nejdříve myslela, že jsou to totální pitomosti... Třeba tyhle zdánlivé pitomosti pomůžou i vám...

1. VYPRÁZDNĚTE ZÁSOBY

Dovoluji si tvrdit, že tuhle radu už jste z 99% četli nebo slyšeli a že mnozí z vás tuhle zásadní radu číslo jedna odkládají. Jak to vím? Taky jsem to dělala... Bylo mi líto vyhazovat potraviny a přece až se to sní, tak už si to nekoupím. Blbost, takhle to nefunguje. Pokud se potravin nezbavíte, tak to pravděpodobně budete právě vy, kdo pamlsky ze spíže vytahá a sní. A protože je sníte, tak se opět dopracujete k pocitu, že na to změnit svoje stravovací návyky nemáte a zásoby vesele doplníte, místo toho, abyste je už nekoupili. Oddalujete si tím svůj sen. 

Když máte doma sladkosti a slané dobroty k televizi, tak je jasné, že když bude nejhůř, tedy bude vás honit mlsná - neodoláte! Odstraňte ze svého bydlení zbytečné pokušení. Je strašně jednoduché zvednout zadek ze sedačky a dojít si pro tatranku do spíže. Bude pro vás stejně jednoduché zvednout se z gauče v 8 večer nebo později, obléct se a dojít si pro nějakou prasárnu do obchodu? Pochybuju. 

Takže, vezměte krabici a narovnejte do ní sladkosti, nekvalitní čokolády, solené ořechy, chipsy, klasický bílý cukr, moučkový cukr, doslazované müsli, lupínky a někomu darujte. Jooo a nezapomeňte na tu smetanovou zmrzlinu v mrazáku a colu nebo fantu v lednici. Takto jsem darovala krabici kamarádce stylem - tady to je, já to nevyhazuju, předávám a nalož s tím, jak uznáš za vhodné. V té době jsem se rozhodla, že nahradím pšeničnou mouku špaldovou, na určitou dobu vysadím cukr a též vysadím dle poradkyně pro mě nevhodné potraviny (mezi které patřili i různé druhy zeleniny a ovoce). Rozhodně to nebylo, že bych vystěhovávala tunu snickrsek a chipsů. Takže jsem se sice zbavila věcí, které jsem v mé spíži a lednici aktuálně nechtěla, ale zároveň měla dušička pokoj, že neplýtvám jídlem. 

Problém nastává, pokud se vaše rozhodnutí neshoduje se zbytkem rodiny. Holt, válčete. Naštěstí mám v tomto podporu partnera (i když občas brblá).



2. NAKUPUJTE CHYTŘE

Uvědomili jste si někdy, že když jdete do obchodu jen pro chleba nebo máslo, tak musíte projít celý obchod? Ne? Je to absolutně jednoduché. Pečivo patří k nejprodávanějšímu zboží denní spotřeby a obchody přece potřebují tržby. Rozložením potravin v obchodě se zabývá psychologie prodeje, a čím lépe je v obchodě zboží rozmístěno, tím více ovlivňuje nákupní chování zákazníků. Takže čím víc uliček v obchodě projdete, tím větší pravděpodobnost, že toho i více nakoupíte. 

Další rada je strašně jednoduchá, ale bude od vás vyžadovat sebekázeň při nakupování. VYHNĚTE SE ULIČCE SE SLADKOSTMI A SLANÝMI DOBROTAMY! Asi si říkáte, že mi hráblo... Ne nehráblo. Dříve jsem automaticky procházela uličky všechny a vždy jsem si v uličce se sladkým něco malého vzala... Hmmm Rafaello, na to mám chuť anebo trojhránky??? Aaaa Milu už jsem dlouho neměla... Nevím, kde jsem tuhle radu četla, ale hned jsem si řekla, že je to debilita a že to teda zkusím, abych dokázala, že je to blbost. Překvapivě to zafungovalo. Přeprogramovala jsem mozek a jen vidím uličku se sladkým, tak mi naskočí v hlavě TAM  NIC NEPOTŘEBUJU = ZTRÁTA ČAU. 

Podpásovkou od každého obchodu jsou cukrovinky nebo chipsy vyrovnané na kase nebo u kasy... Kdo by to neznal... U kasy fronta, prodavačka řeší problém, jste čím dál tím víc vytočení, že stojíte ve frontě... Jste utahaní z práce, už se vidíte ve vaně... A najednou tam je... Hypnotizuje vás! RAFAELLO!!! Vem si mě! Vem si mě! Víš, že mě chceš!!! ... Přeji silné nervy!!! Ano, pochopili jste správně... Miluju raffaelo! Ano, vím, že je to schit. Občas vás může zachránit bod č.11, takže ho nepodceňujte.
3. SNÍDEJTE!!!

Asi vám to vtloukala do hlavy už maminka nebo babička - SNÍDANĚ JE ZÁKLAD DNE! A kolik z vás nesnídá anebo nesnídalo? Taky jsem to tak měla. Snídám tak 3 roky a momentálně snídám stále víc. Čím vydatnější snídaně, tím menší chutě budete během dne mít. Pokud nesnídáte, tak si mnohonásobně zvyšujete pravděpodobnost, že během odpoledne podlehnete chutím a zamíříte k prvnímu automatu s cukrovinkami, nebo cukrárně. Případně večer vypleníte ledničku a domácí zásoby (pokud jste vynechali bod č.1). Velikost snídaně je doporučována mezi 25% - 30% z denního příjmu. Mimochodem, velikost oběda je doporučována 30%!!! Co to znamená? SNÍDEJTE! A SNÍDEJTE VYDATNĚ!!! U mě aktuálně vede Snídaně králů (obrázek 1 a 3).

1) Volská oka s míchanými luštěninami (cizrna, mungo fazole)
2) Míchaná vajíčka na cibulce a šunce, okurka, sýr, bílkovinový chleba
3) Volská oka s míchanými luštěninami (červené fazole, mungo fazole)
4) Volská oka, kaše z červené čočky, nakládané okurky


4. PRAVIDELNĚ JEZTE A PIJTE!!!

Jak jsem uvedla výše, snídaně je základ dne. Neméně důležitá je pravidelnost v jídle a pití po celý den. Když během pracovního stresu nestíháte jíst a pít, začne se dostavovat podrážděnost, únava a postupem času hlad a chutě na rychlé zdroje energie - tedy sacharidy. Nepodceňujte pitný režim.  Dehydratace organismu způsobuje únavu, bolesti hlavy a můžete trpět i depresí. A jsme zpět v začarovaném kruhu - nedostatek vody/jídla - únava - podrážděnost - deprese - chutě - čokoláda... PIJTE NESLAZENÉ čaje, ochucenou vodu (ovocem, zázvorem...), nebo nedoslazované džusy ředěné vodou v poměru alespoň 1:3!!! Dříve jsem pila džus neředěný, dnes už bych ho neředěný nevypila. Poměr ředění džusu je u mě cca 50 ml džusu na 300 ml vody, tedy cca 1:7. Prostě nejsem fanda samotné vody...

5. CVIČTE!!

Velice častým problémem je také zajídání stresu, ať už fyzického či psychického. Zkuste jako ventil cvičení! Jakékoliv. Při cvičení se vyplavují endorfiny neboli hormony štěstí. Z dlouhodobého hlediska vede cvičení k větší spokojenosti a eliminuje deprese. Nenuťte se do něčeho, co se vám protiví... Prostě si vyberte něco, co vás zajímá, vyražte na kolo, jděte se projít, cvičte doma, tancujte, choďte do posilky, vyzkoušejte něco nového... Změňte závislost na jídle v závislost na pohybu... Věřte mi, že víc vám pomůže nasranost vyběhat, nebo vycvičit, než spořádat pytel chipsů, nebo bonboniéru. Nemáte peníze na posilovnu a nechcete nebo nemůžete utrácet? Inspirujte se zde.



6. NAVYŠTE PŘÍJEM BÍLKOVIN


Na tohle jsem si nějak musela přijít sama. Čím více bílkovin spořádám, tím méně mám chutě na sladké.  Neříkám, jezte jenom bílkoviny a cpěte se jimi do prasknutí... Nejlepší cestou je si vypočítat makra přímo pro vaši váhu, zjistit, kolik bílkovin potřebujete a vyzkoušet si, jestli opravdu máte dostatečný příjem bílkovin. Nebo jen na nějakou dobu vyměňte sacharidovou snídani za bílkovinouvou. Uvidíte, co vám více sedí. Bílkoviny mají vysokou výživovou hodnotu a sytící schopnost. A my přeci při hubnutí nechceme, aby tělo mělo hlad nebo nedostatek živin.

7. CUKR MINI DETOX

Zkuste si dát minimálně na 14 dní "cukr detox". Vynechte cukr (bílý, třtinový, kokosový, sirupy i med). Omezte pečivo, mouku a sacharidové přílohy na minimum. Že to nejde? Jde, jen člověk musí zapřemýšlet a pohledat si vhodná jídla. Vyměňte pšeničné pečivo za žitné, nebo špaldové. Záleží jen na vás, jak moc budete striktní. To si musí každý rozhodnout sám a to je téma na jiný článek. Nehodlám vás nabádat, ať zbytek života žijete dle low carb a nejíte vůbec žádné sacharidy. Jde spíš o to, snížit množství používaného cukru a vyzkoušet si to. Je to jako zbavovat se závislosti. Prostě aby si tělo odvyklo. Máte rádi koblihy a plněné croissanty? Vynechte je. Po pár týdnech omezení cukru, vám vše koupené bude připadat neuvěřitelně hnusně sladké. Vyměňte sladké pečivo za ovoce, případně si dejte čokoládu (minimálně 70% kakaa) a pokud budete chtít sladit, tak použijte med (nejlépe od včelaře a ne z obchodu) nebo vyzkoušejte stevii, xylithol či erythrithol (dražší varianta a nejsem si jistá, jak je v ČR dostupná). Pamatujte ale, že med je stále cukr. Je spoustu pokrmů, které si můžete dát bez přílohy. Neříkám "přestaňte jíst přílohy"! Vyzkoušejte nové věci a zkuste nevidět u oběda automaticky sacharidovou přílohu (brambory, rýži). Přílohou můžou být i různé saláty, dušená zelenina, luštěniny nebo jen nastrouhaná a pokrájená zelenina.

1) Kuřecí plátky s dušenou zeleninou
2) Mleté vepřové maso s omáčkou marinára na pečeném zelí, parmazán
3) Pečený losos s květákovou kaší
4) Cuketové papardele s parmazánem (recept)


8. DOMÁCÍ MLSÁNÍ

Zkuste si péct doma sami a nekupovat sladké pečivo v obchodech. Zjistíte, že spoustu dobrého mlsání si můžete připravit sami. Někdo dokáže vysadit cukr, sladké cukrovinky a vše lusknutím prstů. Někdo ne. Pokud jste opravdu závislý na cukru a víte, že bez sladkého nevydržíte, zkuste to pomalu, ale začněte. Hlavně nahraďte kupované a zpracované věci těmi základními jak jen to jde. Výhody? Vím, co si do koláče/jídla dám a nenahrazuji nedostatek chuti cukrem a umělými ochucovadly. Klidně si upečte perník, nebo makovec, ale zkuste dát poloviční množství cukru co je v receptu. Jednoduše omezte množství cukru při pečení na polovinu. Dělám to tak pořád. Když dělám nějaký nový recept a vidím množství cukru, tak se mi z množství  často protáčejí panenky (z těch klasických, u těch fitness je to výjimečně). Použijte kvalitní suroviny!!! Když je v receptu použití vanilkového cukru... Fakt ho musíte použít? Co koupit samotnou vanilku (lusk, prášek, semínka) a přidávat při pečení, než dávat vanilkový cukr, v kterém je bůh ví co? Vanilkový cukr nepoužívám už roky (vyjímkou je vánoční cukroví). Nahraďte pšeničnou mouku za špaldovou, kupte kvalitní kakao, kypřící prášek bez fosfátů... Dejte do koláče ovoce místo tuny cukru. Vyzkoušejte nové, zdravější, ale přitom neextrémní recepty. Kdo říká, že musíte hned péct koláče z fazolí. Dejte tomu čas!!! Zkoušeli jste třeba tvarožník? A proč ne jogurtové lívance s tvarohem?

1) Špaldové lívance s tvarohem, banánem, borůvkami a skořicí
2) Borůvkový tvarožník
3) Špaldové palačinky s jogurtem, domácím džemem a skořicí
4) Smetanový jogurt, 1/2 banánu, strouhaný kokos, borůvky, pekanové ořechy



9. BUĎTE PŘIPRAVENI BOJOVAT!

Jednoduše kdo je připraven není překvapen! Nepodceňujte přípravu! Spousta z vás už určitě používá plastové krabičky. Pořiďte si pár těch maličkých a nachystejte si s sebou směs ořechů, sušeného ovoce (bez přidaného cukru!) a třeba i dvě kostičky čokolády (s více jak 70% kakaa). Ořechy a sušené ovoce (pozor na množství, má hodně cukru!!) je skvělá záchrana, protože směs můžete nosit v kabelce nebo batohu i týden a nezkazí se. S ovocem je to horší, ale též funguje jako super záchrana - připravte si ovocný salát na svačinu, nebo přihoďte do kabelky banán. Skvělý je i neochucený mléčný nápoj.

Když jsem ještě pracovala v kanceláři, měla jsem šuplík poslední záchrany (ehm, spíš skříň poslední záchrany) - směs ořechů, sušené ovoce, pukance, 70% čokoláda, crackery, nějakou tyčinku, kaše v pytlíku (vím, i ty většinou obsahují cukr), skořici (na jogurt), bazalku (na rajčata s mozzarelou), sůl, med, čaje a nevím, co všechno jsem tam ještě měla. Hodněkrát mi tahle kouzelná skříň zachránila stravování. Není to stoprocentní, ale pořád je lepší dát si kaši z pytlíku, než hladová v obchodě vybrat ještě něco horšího.

Denně jsem chodila s jídlonosičem. Když už jsem si nestihla uvařit oběd a nachystat svačinky, vždy se do jídlonosiče dá jen hodit kelímek jogurtu a ovoce, případně jogurtový nápoj. Tohle je i dobrá rada pro vaši lednici - mějte vždy v lednici alespoň kelímky s 150g jogurtu, nebo jogurtové nápoje a nějaké ovoce. Když si nestihnete připravit jídlo na další den, máte aspoň jogurt a ovoce, které jen mrsknete do jídlonosiče a jdete. Pořád lepší mít aspoň něco zdravého, než zabít celý den, jen proto, že jste si nestihli nachystat jídlo na celý den.

Nestíháte snídat, protože jste zaspali? Cestou do práce vypijete alespoň jogurtový nápoj a slupněte banán. Pořád je to lepší, než nesnídat a hladovět. Jakmile ráno před prací nemáte vůbec nic s sebou,  vejdete do obchodu a ještě k tomu hladový, pravděpodobně při rychlém nákupu sáhnete po nějaké nevhodné potravině - co třeba jablečná taštička nebo vlašák s rohlíkem (už jste takovou věc přeci neměli nějaký ten týden, nebo měsíc)? Pokud sedíte v kanceláři a máte možnost si jídlo dodělat v práci, tak máte vyhráno. Pokud ne, musíte bohužel přípravě věnovat více času. Mám to aktuálně stejně, bohužel.  
10. POSLEDNÍ ZÁCHRANA

Co je poslední záchranou? Jednoduše a složitě zároveň. Když máte hlad a chutě, vypijte nejdřív sklenici vody. Věděli jste, že tělo dává pocit žízně najevo stejně jako pocit hladu? Znáte rčení, že hlad je převlečená žízeň?? Prostě pijte. Překvapivě pomáhá vyčistit si zuby. A jinak lze jen poradit - OBLBNĚTE CHUTĚ! Když máte na něco chuť, dejte si ořechy, plátek sýra, hummus se zeleninou nebo kousek ovoce. Lepší než sežrat tabulku čokolády nebo pytlík solených arašídů. Pokud máte rádi zobání k televizi, připravte si něco zdravého k mlsání. Zkoušeli jste třeba zeleninové hranolky s jogurtovým dressingem? Nebo pečenou cizrnu? Vyzkoušejte, budete překvapeni!!

1) Cuketové hranolky v mandlové mouce, mrkvové hranolky s kořením, jogurtový dressing
2) Domácí hummus, vejce natvrdo s majonézou, sýr, šunka, zelenina (množství pro 2 osoby)
3) Směs přírodních ořechů
4) Domácí hummus, bílkovinový chleba, kedlubna, ředkvička



11. POZORUJTE, CO NAKUPUJÍ OSTATNÍ

Možná je to trošku ujetý, ale já okukuju, co nakupují ostatní a porovnávám se svým nákupem. Všimněte si. Někdo má 100% zdravý nákup, někdo 100% nezdraví, někdo tak 80:20... Často se podívám na nákup člověka za mnou, nebo předemnou a řeknu si, jak krásně zdraví mám nákup a jsem sama se sebou spokojená.

Viděli jste už někdy takovou tu rodinku, kde pánovi čouhá tučný pupek z podtrika až do klína, paní div přes zadek neprasknou džíny a děti vypadají jak malý vypasení čuníci... A pak se podíváte do košíku... Velké balení coca coly (myšleno 6ks), mražené polotovary, XXL chipsy, bonbóny, čokoládové tyčinky, mražené hambáče, pizzy, ochucené jogurty, pudinky se šlehačkou atd. Sice rodina s dětmi, ale v košíku nevidíte zeleninu, ani ovoce. V té chvíli člověku dojde, že tyhle děti nebudou mít ani šajnu o tom, jak by správně měli jíst, a musím říct, že je mi z toho smutno.

Máte stále chuť na ty chipsy? Máte chuť koupit si něco takového? Já teda ne. Víte, kolikrát jsem takhle mrskla zpět do regálu balení rafaella nebo pytlík chipsů? Já si z tlustých lidí nedělám srandu. Není obezita jako obezita, někdo může mít zdravotní potíže, ale ruku na srdce, někdo si za to prostě může sám. To je krutá realita.

Někteří lidé mají naopak krásný nákup. U těch zas okukuju, co za nový výrobek bych mohla vyzkoušet. Když vidíte nákup plný zeleniny, ovoce, libového masa, jogurtů, luštěnin, bylinek atd, tak je radost pohledět. Ještě jsem neviděla člověka, který by měl takový nákup a trpěl nadváhou...




* * *

Ano, článek je o tom, jak se připravit na "boj" s vlastním tělem. Vašemu tělu je totiž u zadku, že vaše osobnost se rozhodla hubnout a je odhodlaná to vydržet. Začali jste tělo "omezovat" v tom na co je zvyklé... Brání se zuby nehty, aby si udrželo svoje pohodlí a komfort. Musíte tělo přeprogramovat na zdravou formu stravování a tankovat do něj správné palivo. Časem vám bude vděčné.

Vím, že ne každý má čas vystávat hodiny u plotny. Já to taky nepreferuju. Nevybírejte náročné recepty, připravte si jídlo dopředu, vařte na 2-3 dny a vařte jednoduše. Zkuste nějaké recepty od Jamieho Olivera z jeho knihy 5 Ingredients. Neboli easy cooking s Jamiem. Na knihu se můžete podívat v recenzi zde. Rychlé a chutné recepty najdete i tady na stránkách v záložce Recepty.

Praktikujete některý z výše uvedených bodů, nebo jste někdy vyzkoušeli?? Co dalšího vám pomáhá při boji s vlastním tělem?
Suzzie


4 komentářů:

Romana Comely řekl(a)...

Heleď, drahá, máš to napsaný více než nádherně, fakt jako klobouček, takže si to vytiskni a nalep na skříň v práci i doma, ať na to nezapomínáš! (-: <3

suzzie řekl(a)...

A jeeeee... Moje trenérka a koučka našla jeden z mých super článků, které jsem poslední dobou opomíjela... Bohužel mi tu chybí bod "jak nežrat v práci sladké, když máte nervy v kýblu, jste ve stresu a nestane se, aby na stole v kuchyni neležela obří dóza se sušenkama, tyčinkama a bombónama..." scheiseee... Asi to bude chtít další článek... Teď už se tři týdny držím a v práci ze mě mají trochu prču...

Romana Comely řekl(a)...

:D Všechno vidím, drahá, všecho, i to co si myslíš, že ne! Nezapomeň, že straka je moje spřízněné zvíře a oni jsou dost zvědaví :D :D :D Jsi hrdinka a to, že si z Tebe dělají prču Tě musí ještě víc motivovat (: Já to tak mám. Jsem za toho "nenáviděného" pijáka čajů v hospodách :D ...no ale pak si vemu džíny a tríčo a jak slintaj... Takže tak. Gratuluji ke 3 týdnům a jedeme dál (^_^)

suzzie řekl(a)...

JJ vím, oni si dělají prču v pozitivním slova smyslu... Že se tím bavíme... Jinak mě strašně obdivují, že jsem vydržela už 3 týdny bez alkoholu :-D.

Okomentovat

Těším se na vaše komentáře ať jsou jakékoliv... Nadarmo se neříká, že nejlepší je konstruktivní kritika, ale slova chvály si samozřejmě také přečtu ráda... Pokud se vám libí recept, pište, ať vím, že se ubírám správnou cestou... Potřebuji vaši zpětnou vazbu, abych věděla jakým směrem se ubírat dál... Děkuji

Používá technologii služby Blogger.

© Suzzie pro zdraví, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena