Blog vznikl jako projekt toho, co mě baví. Najdete zde recepty, recenze, cvičení a články na různá témata. Ať se vám u mě líbí...

čtvrtek 22. března 2018

Bylinkujeme #1


Minulý rok jsem se s nadšením vrhla do pěstování bylinek, protože nepěstovat bylinky, když máte balkon, je prostě hřích. Samozřejmě, že už jsem v Praze v bytě bylinkovala i bez balkonu, ale jednalo se 100% o koupené sazenice. Minulý rok jsem to vzala úplně od začátku. Vybrala jsem semínka, nakoupila, vyhrabala jsem ve sklepě květináče a truhlíky, přítel koupil hlínu a dala jsem se s chutí do toho. A jen se mi potvrdilo, že to byl skvělý nápad!!!

Dnes už si neumím představit vaření bez čerstvé bazalky, rozmarýnu a tymiánu. Těchto třech bylinek jsme měli minulý rok neuvěřitelnou spotřebu a naštěstí se těmto třem bylinkám náramně dařilo. Momentálně už z bylinek nemáme vůbec nic a strašně mi chybí... Lituji, že jsem podcelanila přípravu na zimu a nic nezamrazila... Mno tak letos se polepším!

Balkón sice nemáme úplně z největších, ale ani ne pidi, takže už minulý rok jsem chtěla na balkón cuketu, řapíkatý celer a chilli papričky. Bohužel cukety sice vylezly, ale během 2 týdnů zplesnivěly, řapíkatý celer vůbec nevylezl a chilli papričky nedozrály, protože jsem semínka zasadila na jaře moc pozdě. Chybami se člověk učí!

Letos jsem více brouzdala na internetu, zjistila si, na jakou světovou stranu mám balkon natočený a co bych tak jako mohla vylepšit, plus poctivě hlídám měsíce výsevu. Zjistila jsem, že pro polohu balkónu na jihovýchod a ještě bez stínění jsou vhodné bylinky, kterým nevadí přímé slunce, tedy tymián, rozmarýn, oregano, bazalka a máta. Dá se říct, že těmto bylinkám se velmi dařilo až na výjimky, kterými byla máta (myslím, že jsem nekoupila semínka dle mých požadavků na rostlinku) a oregano. Zasadila jsem je pozdě a mladým rostlinkám očividně přímé letní slunce fakt nesvědčilo. 




A proč článek o bylinkách? Mno protože v březnu už je čas bylinky ze semínek vysadit a do května (ale i déle) je klidně můžete mít v bytě. Blog se jmenuje Suzzie pro zdraví a bylinky jsou opravdu zdravé 😉. Nejen pro tělo, ale i pro duši. Mě vám to pěstování nějak uklidňuje. Už mi doma začínají přezdívat krtek junior (mamka se neustále hraboší v hlíně, ale spíš v té okrasné).

Nemáte vůbec čeho se bát. Ono to vlastně roste samo. Nebo mě to tak tedy aspoň přišlo a doufám, že to tak bude i tento rok. A přežijou jen silní jedinci, tak to tak chce brát (jak říká též moje mamča). Co se bylinkování týče, tak mým obřím neúspěchem byla petržel a pažitka, což mě popravdě hodně mrzelo. A jako myslela jsem si, že zrovna tyhle dvě potvory přežijou všechno. Pažitka je výborná jen tak na chleba, do pomazánek a petržel zase do polévek a například do našich oblíbených Cuketových papardelí. Bohužel jsem se dočetla, že těmto bylinkám právě jihovýchodní balkon bez stínění moc nesvědčí. Letos to vidím tak, že se o tyhle dvě bylinky pokoušet nebudu vůbec (asi) a prostě si je za to 1€ koupím, než se vytáčet tím, že to neroste, je to spálené a žerou to nějaké potvory.




Co budete potřebovat na domácí pěstování? Vyberte si bylinky podle své potřeby a nakupte semínka.  Určitě je na trhu spousta druhý, ale já osobně jsem nakupovala vyložečně v zhradnických potřebách. Klasický maloobchod v malém městě. Vyzkoušené mám firmy Moravoseed a Semo (vřele doporučuju bazalku). Obě firmy mají vlastní eshop, takže paráda. Pořiďte nějaké malé truhlíky, nejlépe s podtáckem a s dírkami pro odtok vody. Nejvíce se mi na vysázení osvědčily nízké truhlíky, a když byly bylinky dostatečně silné, tak jsem je přesadila do větších květináčů nebo truhlíku (klidně i do takového klasického, který znáte na muškáty, ale lepší jsou ty s odtokem).

Letos poprvé zkouším kombinaci. Majoránku, oregano, mátu a šalvěj jsem zasela do plastového rychliče (majoránka už se klube - juchuuu). Bazalku, rozmarýn a tymián do malých truhlíků. Uvidíme, jak to dopadne, ale už teď vám můžu říct, že vypěstovat rozmarýnu ze semínek bude asi pěkný oříšek (mám premiéru). V hlíně už jsou tak 14 dní a vylezly pouze 4 rostlinky. Doporučuji, držte se popisu na zadní straně každého sáčku. Máte tam krásně napsáno kdy, jak a jak hluboko semínka sít. Takto jsem právě mimo zasadila oregano a mátu... A jako nepomohlo ani semínkům zpívat "vstávej semínko holala, bude z tebe fiala"... 😇




Skvělým pomocníkem při pěstování semínek se mi stala obyčejná potravinová folie a rozprašovač na vodu. Semínka rozprostřete na hlínu, trochu je poprašte z rozprašovače filtrovanou, nejlépe 24 hodin odstátou vodou pokojové teploty, a poté přikryjte zbylou zeminou. Tu též poprašte rozprašovačem, ale nepřehánějte to. Truhlík s takto zasetými semínky přes vrh přiložte potravinovou folií a utěsněte okolo gumičkou. Prostor v truhlíku se ohřeje a zapaří, což vytvoří vhodné prostředí pro růst semínek. Květináčky se semínky dejte na parapet. Nejlépe na takový, kam svítí sluníčko. Při tomto postupu se mi bazalka a tymián začaly už po 3 dnech drát na sluneční světlo.

Nezapomeňte kontrolovat, jestli zemina nevysychá a případně dovlhčete rozprašovačem. Stejně postupujte s plastovým rychličem, který nepřekryjete folií, ale plastovým víkem. Zalévání z klasické konvičky se nedoporučuje z toho důvodu, že se semínka mohou vyplavit, utopit nebo začít plesnivět. Také doporučuji si jednotlivé výtvory popsat. Stačí vám k tomu jednoduše čtvrtka, špejle, izolepa a fixa. Někdo do květináčků prostě zapíchne prázdný pytlíček od semínek, ale mě osobně jako estétovi se to nelíbí. A pak zbývá jen pravidelně rosit z rozprašovače a čekat... Ať se dílo podaří!!! 

Jak to je u vás doma? Bylinkujete v bytě, na balkoně, nebo na zahradě? 
Baví vás to??? A co pěstujete? Daří se vám?

Suzzie




1 komentářů:

Valounek řekl(a)...

Já jsem doufala, že se mi letos podaří vypěstovat lichořeřišnice, ale nakonec chyba lávky a z bylinek nebylo nic. Ale tak mě to zase tak nevadí, kupuji ji tady na internetu. Spolupracují se špičkami ve svém oboru, takže jim docela důvěřuji. :) Ale příští rok to s lichořeřišnicí zkusím znovu. Asi vím, kde jsem udělala chybu! :)

Okomentovat

Těším se na vaše komentáře ať jsou jakékoliv... Nadarmo se neříká, že nejlepší je konstruktivní kritika, ale slova chvály si samozřejmě také přečtu ráda... Pokud se vám libí recept, pište, ať vím, že se ubírám správnou cestou... Potřebuji vaši zpětnou vazbu, abych věděla jakým směrem se ubírat dál... Děkuji

Používá technologii služby Blogger.

© Suzzie pro zdraví, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena