Blog vznikl jako projekt toho, co mě baví. Najdete zde recepty, recenze, cvičení a články na různá témata. Ať se vám u mě líbí...

neděle 9. prosince 2018

Medium Carb aneb Jíme Low Carb s Mozkem?


Určitě už jste si všimli, že na facebooku se to plní skupinami o low carb, hubnutí s lowcarb a prostě všemi možnými skupinami o stravování bez sacharidů. I já jsem vyznavačem low carb (teda aspoň jsem si to myslela než jsem byla lehce nevybíravým způsobem upozorněna, že ne). Co vám mám povídat, skupinu jsem velmi rychle opustila. Protože já jím LOW CARB a ne NO CARB!

O low carb toho najdete na internetu mnoho. Podle názvu je vám asi jasné, že cokoliv s cukrem je no go! (cukrovinky, sladké pečivo, klasické čokolády...). Jak řekl Polreich v show Jana Krauze: "Cukr - což je dneska vlastně jako třeba sprostý slovo už téměř"... Ono je tam vlastně spousta věcí no go a to i nějaká ta zelenina a hodně ovoce (jasně, že se při low carb nemůžete cpát jen ovocem). Dle mě jsou některá doporučení postavená na hlavu. Toť můj názor a i když jako vím, že Zuzka Light je propagátorem ketózy, tak mě tohle přijde už jaksi moc. Nevím, třeba budu za pár let mluvit jinak...

Pokud jste trochu políbení znalostmi ve výživě, tak je vám určitě jasné, že i zrovna brambory (chudinky brambůrky 😂), rýže či klasické pečivo do lowcarb nepatří... Ale věděli jste, že do low carb nepatří třeba kukuřice, mrkev nebo luštěniny? Ať se na mě nikdo nezlobí 😟, ale tohle mi přijde jako obří extrém a luštěniny fakt z jídleníčku vyřazovat nehodlám. Naopak si myslím, že luštěniny jsou pro tělo zdravé a při hubnutí skvěle zasytí. Na jedné lowcarb stránce na facebooku mi bylo právě toto vyčítáno - že mám v jídelníčku mungo polévku, k snídani jako přílohu k volskému oku pečenou mrkev (mimochodem recept právě od Zuzky Light), nebo že mrkev přikusuji k hummusu (ježiš hummus je z cizrny!! 😷) a že teda rozhodně low carb nejím. To do kolika gramů sacharidů low carb držím (když low carb opravdu striktně držím) samozřejmě nikoho nezajímalo.




Dle mé osobní preference je maximální hranice příjmů sacharidů při low carb do 60g, která mi vyhovuje nejlépe. V žádném případě se nejedná o nejvyšší (ani nejnižší) hranici pro low carb stravování. Jendá se o lehce překročenou střední úroveň low carb (do 50g sacharidů na den) - pro mě tedy MEDIUM CARB. Do 20g se jedná o již zmíněnou ketózu, do 100g se jendá o komfortní low carb a v některých kruzích se za low carb považuje strava až do 150g sacharidů na den. (Což už je dle mého názoru druhý extrém a na low carb už opravdu hodně.) Osobně mám doporučené množství sacharidů na kalorických tabulkách 153g a za low carb to tedy nepovažuji.

Citím se fajn, když nejím pečivo, klasické sladké pečivo z obchodu a od známých už skoro nemůžu, protože se mi křivý pusa jak je vše přeslazené, dávám si pozor na ovoce s vysokým obsahem sacharidů, ale prostě bez míchaných luštěninových salátů, luštěninových polévek a chilli con carne žít nechci a nebudu. Aktuálně v zimních měsících si nedokážu představit jídlo bez ovoce. A i tak jsem vyřízená. Omezuju sacharidy nejen proto, abych ještě zhubla, ale taky proto, abych si absolutně bez výčitek mohla jednou za čas dát výborné italské těstoviny či skleničku šampaňského. Říkám to na rovinu a nestydím se za to.

Mě to pouze vykouzlilo úsměv na tváři a pozvednuté obočí (ale zárověň mě to i nasralo a to ne proto, že se do mě někdo naváží), protože jedné věci jsem si na stránce též všimla. Denně přibývali na stránce zoufalé příspěvky členů, jak jim ve velkém vypadávají vlasy... Mno co na to chcete říct... Proč asi? Přispěvatelé se zoufale ptají, co mají dělat?!? A low carb v žádném případě opustit nechtějí. Mno možná si občas dát tu mungo polévku, schroupat nějakou mrkev a nebo si dát i ten posraný obyčejný banán (!)...


Fascinuje mě ten extrémismus ve výživě. Nerozumím tomu. Přece když se opravdu stravuji low carb co do gramáže sacharidů, nejím sladké pečivo, cukrovinky, nepiju alkohol, slazené nápoje a celkově omezuji sacharidové přílohy (spíš nahrazuji nesacharidovými, nebo vynechávám), též klasické pečivo je no go, tak nevím, proč bych si nemohla dát posrané chilli con carne nebo mungo polévku či ten zmíněný banán (ještě si ho dám dopoledne s bílkovinou). Ano, ovoce má hodně sacharidů, ale též hodně vitamínů a prospěšných látek. Když vím, že si dám takovou věc, tak si doprčic pohlídám co jiného za ten den sežeru a nemusím hned být bojkotována za to, že nejím low carb. Asi založím skupinu "Jíme low carb s mozkem"...

250g mungo polévky vyjde na cca 20g sacharidů, 100g velký banán na 22g sacharidů... jen tak by the way... Dle mého názoru může člověk jíst Low Carb a nemusí se doživotně vyhýbat bramborům, mrkvi, luštěninám atd. Ale vlastně ať si každý kurví zdraví po svém... Co myslíte?


Co vy a Low Carb

Či Medium Carb ?

Že by NO CARB??

Nebo don´t care at all?


Ať už to máte jakkoliv, myslete i na své zdraví.


Mějte se krásně!!


Suzzie

10 komentářů:

Unknown řekl(a)...

Myslím, že na to máte správný názor, souhlasím s váma.

suzzie řekl(a)...

Děkuji!♥️.

Unknown řekl(a)...

Máte to napsáno rozumně. LC strava se mi líbí a vyhovuje, ale vzdát se luštěnin, brambor atd, což jsou složené sachatid,, je hloupost... Proate všeho s mírou a hlídat si denni limit..

Anonymní řekl(a)...

Přesně moje slova, jím sezónní ovoce a luštěniny miluji. A když si dám chleba, který si peču svůj a z kvásku, tak už si pak do večera nedávám jinou přílohu, snažím se přemýšlet o tom co jím. A když se mi to nějaký den nepoveden, tak se nehroutím a nechodím si stěžovat do skupinek, jak jsem to zvorala. Moc díky za tento článek.

Unknown řekl(a)...

Skvěle napsané.Díky.

suzzie řekl(a)...

TheLoveska: Přesně tak, všeho s mírou a hlídat denní limit... Mám na to stejný názor. Děkuji za komentář (;

jarynkak@seznam.cz řekl(a)...

Souhlasím s tebou ��byla jsem taky jedna z nich....20g sacharidů max denně... hlavně ať jsem v ketoze ...bože ,kdyby kd věděla do čeho se ženu nechám si napleskat !!!díky bohu ,že je někdo kdo vidí i jiné stránky jak držet Low-carb ...a luštěniny ,ovesné vločky ,zitne pečivo proč ne ? Vše má své výhody ! A zdraví by mělo být pro každého no1 �� hubnutí skvělý bonus ��

suzzie řekl(a)...

Jarynkak: Děkuji moc za komentář. Chybama se člověk učí. Jak dlouho jsi byla v ketóze a co jsi měla za problémy? Přesně tak, zdraví N1!

Anonymní řekl(a)...

"Nic se nemá přehánět a každý extrém je škodlivý" = toť mé životní heslo. Souhlasím s vámi.
Olala

Puunky řekl(a)...

Mluvíte mi z duše... vlastně jsem nikdy striktně nedodržovala žádný stravovací systém, protože dle mého velká omezení, zákazy a extrémismus nedělají dobrotu, ale troufám si tvrdit, že mám o
stravování přinejmenším základní přehled a z mnoha směrů se něčím inspiruju.
Nicméně se mi díky mé zvědavosti kolikrát dostala do rukou nějaká publikace či příspěvek fanatických propagátorů a není to nic úžasného. Někdy o svém postoji přesvědčují ostatní na sílu a nutí jim ho. Jindy svůj způsob stravování obhajují vcelku pofiderními argumenty a způsobem, který zavání dezinformací. A v neposlední řadě opravdu kolikrát jednají "bez mozku" a příliš extrémně...

Jsem moc ráda, že jsem narazila na Váš článek. LC zásady bych ráda zařadila do svého života, ale Váš názor mě podpořil v rozhodnutí brát je s rozumem a nezříkat se sacharidů a "ne-LC potravin" jak sprostého slova. :)

Okomentovat

Těším se na vaše komentáře ať jsou jakékoliv... Nadarmo se neříká, že nejlepší je konstruktivní kritika, ale slova chvály si samozřejmě také přečtu ráda... Pokud se vám libí recept, pište, ať vím, že se ubírám správnou cestou... Potřebuji vaši zpětnou vazbu, abych věděla jakým směrem se ubírat dál... Děkuji

Používá technologii služby Blogger.

© Suzzie pro zdraví, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena